Wiemy, że symbole są powszechne we wszystkich
częściach świata. Symbolizm jest bardzo rozwinięty. W szczególności dotyczy to
świata starożytnego, gdzie wszystko miało symboliczne znaczenie. Bóg zdecydował
się przedstawić Swoje ogólne prawdy i duchowe zasady za pomocą wschodnich
symboli. To wymaga, aby Ten, który dał symbole, również je zinterpretował. Jeśli
Duch Święty w ten sposób przekazał Boże prawdy i zasady, to nie miał zamiaru,
żeby te rzeczy były końcem same w sobie. Za nimi kryło się znaczenie i jedynie
Duch Święty może je zinterpretować. Zawsze istnieje niebezpieczeństwo przyjmowania
tych rzeczy bez interpretacji Ducha Świętego, co prowadzi do mistycyzmu. Stają
się one fascynujące jako symbole i wzorce, ale pozostają tylko abstrakcyjnymi
pojęciami, bez praktycznego zastosowania i duchowych rezultatów.
W naszym interesie jest, aby pod kierownictwem Ducha
Świętego wyciągnąć z tych symboli praktyczną prawdę. Czytając Biblię zawsze powinniśmy
- z Bożą pomocą - dążyć do odkrycia w niej aspektów praktycznych. Wszystko to
możemy lepiej zrozumieć przyglądając się zasadom cherubów. „A pośród niego było
coś w kształcie czterech żywych istot. A z wyglądu były podobne do człowieka,
lecz każda z nich miała cztery twarze i każda cztery skrzydła. Ich nogi były
proste, a stopa ich nóg była jak kopyto cielęcia i lśniły jak polerowany brąz.
Pod ich skrzydłami z czterech stron były
ludzkie ręce; a te cztery żywe istoty miały twarze i skrzydła. Ich skrzydła
nawzajem się dotykały; ich twarze nie obracały się, gdy się posuwały, każda
posuwała się wprost przed siebie. Ich oblicza wyglądały u wszystkich czterech z
przodu jak twarz ludzka, z prawej strony jak twarz lwa, z lewej strony jak
twarz wołu, a z tyłu jak twarz orła” (Ez. 1,5-10).
Widzimy, że
poza innymi rzeczami, cheruby symbolizują cztery główne cechy. Pierwsza, to
duchowe i niebiańskie rządy w stworzeniu widzianym w lwie; druga, to niebiańska
i duchowa siła reprezentowana przez woła; trzecia, to niebiańska i duchowa
mądrość reprezentowana przez człowieka; i w końcu czwarta cecha, to niebiańska
i duchowa suwerenność w całkowitej wolności orła. Te rzeczy, to zasadnicze
elementy życia. Cheruby są „istotami
żyjącymi”, a są żyjące, gdyż ucieleśniają te zasady. Jeśli przejdziemy teraz do
Dziejów Apostolskich, to zobaczymy praktyczny wyraz tego wszystkiego. Człowiek
siedzi na tronie, a zasady te działają w Kościele oraz poprzez Kościół.
To jest
sedno naszego przesłania. Przesłanie Pięćdziesiątnicy jest żywym przesłaniem.
To rządy Boga sprawowane przez Kościół. Pięćdziesiątnica to Boży Syn objawiony
przez Ducha Świętego, za pośrednictwem Kościoła. Tutaj, w Dziejach Apostolskich, widzimy absolutny
autorytet i rządy nieba - wszechobecny lew. W księdze tej widzimy także wielką
siłę, jakby siłę wołu, przed którą wszystko musi ustąpić. Jest tutaj siła,
której nie można wytłumaczyć w kategoriach ziemskich. Działa ona przez tych,
którzy stali się nikim. Nie mają oni pozycji ani prestiżu, nie mają tytułu ani
reputacji. A mimo to przez nich wylewana jest moc, przed którą nic się nie może
się ostać. Zła moc staje przeciwko nim i czasem przez chwilę wydaje się
przeważać, ale czytajcie, czytajcie do końca. Oto jest siła Nieba działająca w
ludziach, którzy w tym świecie są niczym.
Jeśli chodzi o niebiańskie i duchowe poznanie, to jest
to bardzo jasne w Dziejach Apostolskich, że ludzie, o których mowa doszli do
poznania i zrozumienia pochodzącego wprost z Nieba. Oni źle interpretowali i
błędnie pojmowali wszystko, aż do momentu zesłania Ducha Świętego. Wtedy
wszystkie ich poglądy i sposób myślenia zostały zrewolucjonizowane. Pojawiło
się niebiańskie i duchowe zrozumienie. W końcu, o ile te rzeczy są tak wyraźne
w księdze Dziejów Apostolskich, to czwarta rzecz jest jeszcze bardziej
zrozumiała. Działanie Ducha Świętego, suwerennego Pana, nie znosi żadnych
ingerencji. Gdyby pojawił się jakiś spór
wśród apostołów, Duch Święty przyszedłby i powiedział: „Wymagam całkowitej
wolności od waszej tradycji, od waszej interpretacji, od waszych ustalonych
dróg. Domagam się absolutnej wolności. Jeżeli nie zgodzicie się z tym i nie
pójdziecie za tym, wtedy was opuszczę. Odejdę!”
Dzieje Apostolskie to bardzo praktyczna księga, w
której zawiera się to, co symbolizują cheruby w działaniu. Nieodłącznym
rezultatem jest życie. Kiedy ustalone są niebiańskie zasady i porządek, wtedy
jest też życie. To właśnie jest przesłaniem Pięćdziesiątnicy. Popatrzmy
najpierw na cheruby w ogrodzie Eden. Zobaczymy, jak przedstawiają się na
różnych etapach dziejów Starego Testamentu. Pierwsze cheruby, które znamy,
opisane są w Pierwszej Księdze Mojżeszowej: „I tak wygnał człowieka, a na
wschód od ogrodu Eden umieścił cheruby i płomienisty miecz wirujący, aby
strzegły drogi do drzewa życia" (l Mojż. 3,24). Jakie jest ich miejsce i
funkcja tutaj? Zauważcie trzy rzeczy: 1. Człowiek znajduje się poza ogrodem. 2.
Drzewo życia jest wewnątrz ogrodu. 3. Cheruby znajdują się pomiędzy.
Pamiętajcie, że cheruby reprezentują to, co możemy
określić jako duchowy element w zarządzaniu stworzeniem, gdyż zawsze odnoszą
się do stworzenia. Mając to na uwadze możemy wyraźnie zobaczyć, że powstrzymują
grzesznych i upadłych ludzi przed wkroczeniem do miejsca zarządzania. Człowiek
został stworzony do zarządzania. Umieszczony został w ogrodzie dla tego właśnie
celu - aby zarządzać stworzeniem Bożym; jednak zgrzeszył i został wypędzony, a
cheruby, uosobienie niebiańskich zasad zarządzania, stanęły mu na drodze. Jako
przedstawiciele Boga w zarządzaniu Jego stworzeniem, pozbawiły go jego miejsca.
Z tego powodu te cztery rzeczy, o których mówiliśmy, charakteryzują
i stanowią prawa Bożego Ducha Świętego. Prawa Ducha Bożego są następujące: 1.
Niebiański autorytet, zarządzanie. 2. Niebiańska i duchowa siła. 3. Duchowa
wiedza, inteligencja, zrozumienie. 4. Niebiańska i duchowa suwerenna wolność.
Człowiek zgrzeszył przeciwko tym prawom Ducha
Świętego. Zgrzeszył przeciwko Duchowi Świętemu i te rzeczy stanęły na jego
drodze, mówiąc: „nie masz miejsca w Królestwie; nie masz tutaj autorytetu,
mocy, poznania ani wolności. Jesteś poza; jesteś wykluczony”. Prawa Królestwa zabroniły
nieduchowemu człowiekowi wstępu do tego miejsca. Jest to prawda, do której
można odnieść dużą część Pisma. Jako ludzie odpowiedzialni w dziełach Bożych
musimy traktować te prawa poważnie. Gdyby były one przestrzegane, Kościół
wyglądałby dziś zupełnie inaczej. Skutkiem pogwałcenia tych praw jest okropne
nieszczęście. Jedynie ludzie duchowi
posiadają prawo, autorytet, poznanie i wolność dotykania spraw związanych z
Królestwem Nieba. Ewangelia streszcza się w tym: „Musicie się narodzić na nowo”,
„to, co się narodziło z ciała, ciałem jest” i jako takie, jest poza, jest
wykluczone. Tak więc cheruby, z powodu praw, jakie ucieleśniają mówią bardzo dosadnie:
„wszyscy, którzy naruszają niebiańskie zasady są wyłączeni, nie mogą mieć
życia. Jesteście w stanie śmierci - nie ma w was życia”.
Z drugiej strony, cheruby deklarują, że jeśli mamy
wejść do Królestwa, które charakteryzuje się wiecznym życiem i zająć zamierzone
dla nas przez Boga miejsce zarządzania, musimy być ludźmi duchowymi. Tylko
człowiek duchowy może wrócić do przeznaczonej mu funkcji zarządzania dla Boga.
„Dałeś mu panowanie nad dziełami rąk swoich” (Ps. 8,7). Pierwsza prezentacja
cherubów ma tylko jedno przesłanie: „człowiek, który nie jest duchowy, jest
pozbawiony tej funkcji”.
„Odnowienie przesłania Pięćdziesiątnicy” z rozdziału -
Duch i życie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz